توضیحات کامل تر در مورد چراغهای ریلی

اکثرا با این نوع چراغ ها ( track light) ها آشنا هستند ، معمولا دو سه ویژگی باعث انتخاب این نوع از چراغ ها می شه، یکیش موضوع برق و کابله این سیستم در فضاهایی که به هر دلیلی مشکل برق رسانی دارند حسابی کاربردیه چون به یک طرف ریل که برق و برسونیم کل ریل یا همان track برق دار شده و دیگه لازم نیست برای تک تک چراغ ها کابل کشی جداگانه داشته باشیم. دومیش قابلیت جانمایی چراغ ها در داخل ریل به تعداد دلخواه و مورد نیازه همین موضوع باعث می شه سیستم نورپردازی ، با بیشتر تغییرات معماری مثل جابجایی مبلمان سازگار بشه. امکان حرکت دادن چراغ ها در ریل ، چرخش چراغ و زاویه پذیر بودنشان هم باعث شده بیشتر نیازهای نورپردازی برآورده بشه. یکی دیگه اش هم شکل و قیافه این نوع چراغ هاست که می تونه با معماری بعضی از فضاها بسیار هماهنگ بشه و جدای نور و نورپردازی به عنوان عنصری تاثیرگذار در محیط حضور پیدا کنه.

متاسفانه بیشتر افراد ، چراغ های ریلی رو به عنوان چراغ هایی با نور تاکیدی می شناسند البته حق هم دارند چون اغلب این چراغ ها در بازار ایران از نوع تاکیدی هستند ولی اصلا این طوری نیست چون که هر نوع چراغی با هر نوع زاویه پخش نور ( چه تاکیدی چه گسترده ) که بتونه پایه ی اتصالی به ریل داشته باشه، چراغ ریلی به حساب میاد و در دنیا کلی از انواع اونها ساخته شده. این موضوع ربط چندانی به مگنت نداره چون یه ساختار دیگه ای داره که در چراغ های مگنت توضیح دادیم.

زیاد شنیدیم که خود ریل ها جدای چراغشون هماهنگی جذاب و معمارانه ای در بعضی محیط ها ندارند و وقتی نصب می شن حس و حال فروشگاهی پیدا می کنن. بله حقیقت اینه که باید فکری به حالشون کرد. معمولا بعضی روش ها مثل آویز شدن ریل (حتی با ارتفاع خیلی کم) ، جانمایی ریل داخل پروفیلی که زیبایی و رنگ قابل قبولی داشته باشه ، نصب ریل داخل شیاری در سقف که البته شبیهش رو خیلی دیدیم و حتی تعبیه ریل در باکس ، همگی می تونن کمک کننده باشن و نهایتا انتخاب خود چراغ از لحاظ ابعاد و اندازه و ظاهر اون هم خیلی کمک کننده است.

به نظرمون مهمه: اکثر ما تجربه داشتیم که وقتی به چراغ های ریلی ، زاویه ای بیش از حد نسبت به خط عمودی بدیم باعث خیرگی یا همون چشم زدگی شده و اثرات مثبت نورپردازی از بین می ره ، طبیعتا اصطلاح بیش از حدی که گفتیم می تونه برای هر چراغی با چراغ دیگه متفاوت باشه چون بعضی از اون ها برای مدیریت نور، لنز دارن و بعضی هاشونم رفلکتوری با زوایای پخش نور متفاوت ، برای همین شاید یه نوع از اونها در شرایط نصب یکسان ، با تغییر زاویه 10 درجه باعث خیرگی بشه ولی یکی دیگه در زاویه 40 درجه، پس پیشنهاد می کنیم قبل از انتخاب نوع چراغ ریلی، ازش تست نور بگیریم قطعا خیلی کمک کننده است.

الان دیگه منابع نوری که برای اکثر چراغ های ریلی استفاده می شه مثل بقیه چراغ ها LED هستند پس نوع چیپ ( شاخص نمود رنگ و بهره نوری) ، نوع درایور و هیت سینک به کار رفته به قدری در کیفیت نور و طول عمرشون اهمیت داره که احتمالا باید در یک قسمت، به طور جداگانه راجع بهشون حرف بزنیم.

 

یه سری از ریل ها به اسم تک پل یا تک فاز در دسترس ما هستند یه سری هم سه پل یا سه فاز. تک فازها یعنی تمام چراغ های نصب شده بر روی ریل، باهم روشن و خاموش می شن ولی ریل سه فاز متفاوته پس پایه چراغ هاش هم فرق دارن در واقع با این ریل ها می شه چراغ ها رو به سه گروه تقسیم کرده و با سه کلید یا سه سوئیچر، به طور جداگانه روشن و خاموش کنیم.